Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Jadą jak na sztywnym holu

Pojazdy przyszłości
11.09.2015 00:00:00
Firmy DAF i TNO zaprezentowały niedawno projekt EcoTwin. Podczas pokazu, który odbył się na drodze N270 w pobliżu Helmond (Holandia), dwa pojazdy ciężarowe połączone ze sobą za pośrednictwem sieci bezprzewodowej jechały jeden za drugim w małej odległości.
Kierowca drugiego samochodu ciężarowego nie musiał przyspieszać, hamować ani kierować pojazdem. Takie wydarzenie można było obserwować w Holandii po raz pierwszy.
Sprzężenie dwóch pojazdów określa współpracę dwóch samochodów ciężarowych, jadących w niewielkiej odległości poprzez zastosowanie technologii zautomatyzowanej jazdy. Celem eksperymentu EcoTwin było wykazanie, że drugi pojazd teoretycznie może podążać tuż za pierwszym, wykorzystując informacje z radaru i kamery, przekazywane za pośrednictwem komunikacji bezprzewodowej. W wyniku tego procesu drugi pojazd automatycznie przyspiesza, hamuje, a także kieruje.
Celem tego projektu opracowanego we współpracy z firmą TNO jest możliwie największe zmniejszenie odstępu między pojazdami ciężarowymi, aby uzyskać w perspektywie oszczędności paliwa około 10% oraz spadek emisji CO2 o podobnej wartości.
- Wprawdzie pokazaliśmy, że tzw. automatyczne sprzężenie dwóch pojazdów ciężarowych jest teoretycznie możliwe, jednak nie oznacza to, że projekt jest ukończony - powiedział Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks N. V., który odpowiada za rozwój produktów. - Czeka nas jeszcze sporo pracy, zanim zyskamy pewność, że ta technologia jest niezawodna w każdej sytuacji. Należy również podjąć odpowiednie działania w zakresie przepisów prawnych i odpowiedzialności. Wspólnie z firmą TNO przewidujemy, że firmy transportowe będą mogły bezpiecznie korzystać ze sprzężenia na holenderskich autostradach i głównych drogach regionalnych około 2020 roku.
Kolejnym krokiem po prezentacji jest testowanie projektu Eco Twin na terenie portu w Rotterdamie. W tym projekcie wspieranym przez ministerstwo infrastruktury i środowiska uczestniczy również zarząd portu w Rotterdamie i organizacja Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Firma DAF nieustannie poszukuje rozwiązań przyczyniających się do dalszego umacniania swojej pozycji w dziedzinie oszczędności paliwa i wynikającej z niej niższej emisji CO2. EcoTwin to jedna z obiecujących technologii, które przyczyniają się do zwiększania ogólnej wydajności transportu, a zatem spełniania jednego z podstawowych założeń stawianych podczas produkcji pojazdów ciężarowych tej marki.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.