Wiadomości z rynku

czwartek
2 maja 2024

Jedna karta i dostęp do sieci ładowarek różnych dostawców

Mercedes me Charge ułatwia podróżowanie elektrykami
15 września 2023

Fot. Mercedes-Benz

 
Mercedes-Benz Polska kontynuuje swój cykl informacyjno-edukacyjny poświęcony elektromobilności. Kolejny odcinek przybliża tajniki ładowania oraz udogodnień, jakie zapewnia karta Mercedes me Charge, którą otrzymują nabywcy wszystkich modeli elektrycznych Mercedes-Benz z napędem w 100% elektrycznym oraz hybrydowych modeli plug-in. Karta zapewnia dostęp do największej sieci ładowarek samochodów na świecie, w tym do ponad tysiąca w Polsce, bez konieczności osobnej rejestracji u danego dostawcy. Użytkownicy rozliczają się na podstawie comiesięcznych zbiorczych faktur i mają do wyboru elastyczne, korzystnie skalkulowane taryfy, dopasowane do różnych trybów eksploatacji ich pojazdu.
Oferując kompleksową gamę elektrycznych modeli Mercedes-Benz wykracza poza same samochody – udostępnia klientom cały system usług, dzięki którym codzienna eksploatacja auta na prąd ma być intuicyjna, wygodna i transparentna. Obok inteligentnej nawigacji, która planuje podróże wraz z postojami na uzupełnianie energii, należy do nich Mercedes me Charge – usługa zapewniająca dostęp do globalnej sieci ładowarek różnych dostawców.

Ładowanie według potrzeb

Samochody elektryczne zadomawiają się na polskich drogach, a publiczna infrastruktura do ich ładowania już teraz pozwala na pokonywanie dalekich dystansów. Codzienną eksploatację pojazdu w 100% zasilanego prądem lub hybrydy plug-in najlepiej opierać na ładowaniu w domu lub w miejscu pracy, prądem przemiennym (AC). Takie ładowanie pozwala uzupełnić akumulator w ciągu kilku godzin, w sposób najbardziej optymalny pod względem kosztów i przyjazny pod kątem trwałości baterii.
Istotną zaletą wielu zelektryfikowanych modeli Mercedes-Benz jest dostępność ładowarki AC o mocy aż 22 kW. Pozwala to dodatkowo skrócić czas ładowania zarówno w przypadku odpowiedniego przyłącza w domu lub w miejscu pracy, jak i na publicznych stacjach. Ładowarki AC oferują tańszy prąd – a przy mocy 22 kW już dwugodzinny postój np. w galerii handlowej lub w trakcie wizyty na siłowni albo na basenie wystarczy do zgromadzenia zasięgu pozwalającego przejechać 200-250 km.
Na dalsze wyjazdy zarezerwowano szybkie ładowanie na publicznych stacjach – prądem stałym (DC). Obecnie dostępne stacje często oferują moce 100-150 kW, a te z superszybkiej sieci Ionity jeszcze wyższą. Oznacza to, że podczas pokonywania dalekiej trasy naładowanie akumulatora biznesowej limuzyny EQE od 10 do 80% na odpowiedniej stacji potrwa około 30 min. Dla każdego modelu Mercedes-Benz udostępnia na swoich stronach szczegółowe symulatory czasu ładowania oraz zasięgu, pozwalające precyzyjnie oszacować te parametry zależnie od wszelkich warunków, począwszy od źródła energii przez temperaturę otoczenia aż po konkretną trasę.

Jedna karta do wielu ładowarek

Korzystanie z publicznych stacji AC i DC ułatwia karta Mercedes me Charge. Podobnie jak w przypadku sieci stacji paliw, użytkownicy aut elektrycznych mają do wyboru stacje ładowania różnych dostawców energii. Mercedes-Benz wyszedł naprzeciw ich potrzebom i w ramach współpracy z różnymi operatorami stworzył sieć Mercedes me Charge. To obecnie największa sieć ładowania na świecie, licząca ponad pół miliona punktów w Europie, w tym kilka tysięcy w Polsce. Pełna aktualna mapa stacji objętych programem dla Starego Kontynentu, w tym dla naszego kraju, jest dostępna pod adresem https://eu.charge.mercedes.me/web/daimler-pl/map.
O tempie rozwoju infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Polsce najlepiej świadczy fakt, że jeszcze dwa lata temu sieć Mercedes me Charge obejmowała 500 punktów, a dziś jest ich już ponad 2.500 – i liczba ta systematycznie rośnie. Karta Mercedes me Charge zapewnia dostęp do popularnych w naszym kraju sieci ładowania, takich jak: GreenWay, Ionity, Elocity, Noxo, Budimex, Mobility. Z kolei za granicą w wielu krajach umożliwia korzystanie z ponad 80% stacji ładowania.
Jak to działa? Aby rozpocząć ładowanie na odpowiedniej stacji, wystarczy przyłożyć kartę do terminala albo skorzystać z aktywacji procesu za pośrednictwem aplikacji Mercedes me, systemu multimedialnego w samochodzie lub opcji Plug & Charge (z ang. podłącz i ładuj). Ta ostatnia jest szczególnie wygodna – uwierzytelnienie odbywa się przez przewód ładujący. Do zainicjowania procesu ładowania wystarczy więc jedynie... podłączyć kabel do gniazda w samochodzie. Obecnie funkcja działa m.in. na superszybkich stacjach Ionity. Producent luksusowych aut ze Stuttgartu oferuje ją zarówno dla wybranych elektrycznych modeli Mercedes-EQ, jak i dla swoich hybryd plug-in.
Korzystanie z karty Mercedes me Charge sprawia, że użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydy plug-in nie potrzebuje osobnych kart ani aplikacji poszczególnych dostawców energii czy wypełniania formularzy i podpisywania umów. Wszystko odbywa się intuicyjnie, a uiszczenie opłaty za ładowanie następuje w ramach zbiorczej comiesięcznej faktury z podglądem bieżących kosztów.
Co więcej, karta Mercedes me Charge zapewnia komfortowy dostęp do ładowarek różnych operatorów nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W ten sposób znacząco usprawnia wakacyjne lub biznesowe podróże po kontynencie.
Korzystanie z sieci ładowarek Mercedes me Charge ułatwia inteligentna nawigacja wbudowana w system MBUX zelektryfikowanych Mercedesów, która automatycznie planuje podróż z uwzględnieniem postojów na ładowanie, biorąc przy tym pod uwagę m.in. warunki drogowe oraz styl jazdy kierowcy, a nawet wskazuje zajętość stacji i orientacyjny koszt pobranej energii. Z nawigacji można korzystać także przez aplikację Mercedes ma na smartfon, w zaciszu domu lub biura, a następnie zaplanowaną trasę przesłać do samochodu.
To nie koniec zalet karty Mercedes me Charge. Użytkownicy mają do wyboru trzy atrakcyjnie skalkulowane taryfy z gwarancją stałej stawki ładowania niezależnie od cen ustalonych przez dostawcę prądu oraz wahań kosztów energii, dzięki czemu mogą zawsze liczyć na transparentność oraz pełną kontrolę kosztów.
Dla kierowców często pokonujących długie trasy lub korzystających na co dzień z publicznych punktów ładowania najlepszym rozwiązaniem będzie taryfa Mercedes me Charge L, charakteryzująca się najniższymi stawkami za energię zarówno dla ładowarek AC, jak i DC.

Przyszłość: markowa sieć ładowania Mercedes-Benz

Mercedes-Benz już dziś pracuje nad stworzeniem własnej sieci ładowarek o wysokiej mocy. Powstaną one w Europie, Ameryce Północnej, Chinach i na innych rynkach. Aktualne plany zakładają, że sieć obejmie ponad 10 tys. ładowarek o mocy do 350 kW i będzie dostępna dla użytkowników samochodów elektrycznych wszystkich marek. Użytkownicy aut Mercedes-Benz otrzymają jednak dodatkowe przywileje, takie jak możliwość rezerwacji punktu. Wybrane stacje powstaną w formie parków z miejscem do odpoczynku oraz ofertą gastronomiczną. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.