Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

MAN rozpoczyna sprzedaż eTrucka

Początek ofensywy elektrycznych ciężarówek
26 października 2023

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zakładu produkcji akumulatorów do elektrycznych pojazdów użytkowych w fabryce MAN w Norymberdze (od lewej): dr Ingo Essel, kierownik zakładu MAN Norymberga, Markus Wansch, przewodniczący rady zakładowej MAN Norymberga, Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki MAN Truck & Bus SE, Marcus König, burmistrz miasta Norymberga, dr Andrea Heilmaier, urzędnik ds. ekonomii i nauki miasta Norymberga, Barbara Fuchs, rzecznik ds. polityki gospodarczej Partii Zielonych w Parlamencie Bawarii, Ulrich Zimmer, kierownik budowy MAN Norymberga. Fot. MAN

 
Po samochodach dostawczych i autobusach miejskich producent pojazdów użytkowych MAN Truck & Bus zasila teraz także swoje ciężarówki energią elektryczną. Sprzedaż nowego modelu eTruck rozpocznie się 30 października, a pierwsze egzemplarze trafią do wybranych klientów w 2024 roku. Własna produkcja akumulatorów w zakładzie MAN w Norymberdze odgrywa ważną rolę w strategii elektryfikacji.
Burmistrz Marcus König i członek zarządu MAN ds. produkcji Michael Kobriger właśnie symbolicznie rozpoczęli budowę nowego zakładu akumulatorów M50. Od 2025 roku będzie tam produkowanych rocznie aż do 100.000 akumulatorów wysokiego napięcia, w szczególności do nowego pojazdu MAN eTruck przeznaczonego do transportu dalekobieżnego, ale także do zasilania autobusów miejskich, a w przyszłości autokarów. Tym samym bogata w tradycje fabryka silników w Norymberdze odgrywa kluczową rolę jako centrum kompetencji firmy MAN w zakresie alternatywnych technologii napędowych.
– Zwrot mobilności w kierunku transportu drogowego o napędzie elektrycznym zmienia całą branżę w bezprecedensowy sposób – mówi Michael Kobriger. –MAN aktywnie pomaga w kształtowaniu tej zmiany. Nasza transformacja w dostawcę zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych jest widoczna w całej firmie – szczególnie tutaj, w Norymberdze Dzięki efektywnej reorganizacji przedsiębiorstwa i zrównoważonej konwersji całej sieci produkcyjnej, w ciągu ostatnich dwóch lat zrobiliśmy duży krok w przyszłość. Wprowadzenie na rynek naszego nowego MAN eTruck teraz w październiku jest kamieniem milowym w tym procesie, a akumulatory z Norymbergi będą kluczowym czynnikiem umożliwiającym produkcję na dużą skalę od 2025 r.
Dwa lata po podjęciu decyzji o wyborze Norymbergi jako miejsca przyszłej produkcji akumulatorów, firma MAN rozpoczęła budowę zakładu akumulatorów. Na razie baterie są produkowane w zakładzie w ramach ręcznej produkcji małoseryjnej. W przyszłości na łącznej powierzchni nieco ponad 16.000 metrów kwadratowych powstanie 350 nowych miejsc pracy oraz inteligentnie powiązane zaplecze montażowe i logistyczne. Rozwój produkcji akumulatorów na dużą skalę, w tym nowy budynek, wiąże się z inwestycjami w logistykę, infrastrukturę, budynki i zakłady produkcyjne o łącznej wartości około 100 milionów euro.

Silne partnerstwa torują drogę elektromobilności


Już od 2020 roku w zakładzie w Norymberdze zdobywana jest wiedza specjalistyczna w zakresie rozwoju i produkcji pakietów akumulatorów wysokiego napięcia, a kompetencje elektryczne pracowników są sukcesywnie poszerzane w ramach produkcji małoseryjnej i obszaru prototypów. Do końca 2024 r. pierwsze pojazdy klientów będą nadal wyposażane z tej produkcji małoseryjnej, zanim akumulatory z nowej produkcji na dużą skalę będą dostępne od 2025 r. do produkcji elektrycznych ciężarówek w Monachium, która następnie zostanie również zwiększona.
Nowe napędy akumulatorowo-elektryczne wymagają zwiększonej wiedzy i doświadczenia nie tylko w produkcji, ale także w rozwoju. Oprócz wsparcia i finansowania ze strony rządu Bawarii, zakład MAN w Norymberdze buduje silne partnerstwa z lokalnymi uniwersytetami w obszarze badań i rozwoju. Na początku 2023 roku na terenie fabryki w Norymberdze zainaugurowano „Campus Future Driveline”. Tam programiści MAN współpracują ze studentami i profesorami z Uniwersytetu Friedricha Aleksandra w Erlangen-Norymberdze (FAU) i Politechniki w Norymberdze nad projektami z zakresu akumulatorów, wodorowych silników spalinowych i ogniw paliwowych.

MAN eTruck: praktyka logistyczna już w fazie rozwoju

Aby elektryczne ciężarówki mogły jak najszybciej zastąpić dzisiejsze pojazdy z silnikiem Diesla, priorytetem firmy MAN jest zapewnienie ich nieograniczonej praktyczności już od początku produkcji seryjnej. W tym celu w grudniu 2022 roku MAN założył własną firmę transportową LoadFox Transport Solutions GmbH, aby już na wczesnym etapie przetestować i zoptymalizować nową technologię w rzeczywistych warunkach eksploatacji na typowych wewnętrznych trasach logistycznych zakładu. Od początku października pierwsze w pełni elektryczne ciężarówki MAN eTrucks kursują pomiędzy niemieckimi zakładami w Monachium, Dachau, Norymberdze i Salzgitter. W późniejszym terminie dodane zostaną transporty do polskich oddziałów w Krakowie i Starachowicach.
Dzięki temu dopracowaniu procesu logistycznego nowy MAN eTruck zostanie dostarczony do pierwszych klientów w 2024 r. Dzięki przygotowaniu do standardu ładowania megawatowego, który ma obowiązywać od 2025 r., będzie osiągał dzienne zasięgi od 600 i 800 km, adekwatne do transportu dalekobieżnego, a w przyszłości nawet do 1000 km przy jednym ładowaniu pośrednim w czasie 45-minutowej przerwy kierowcy w jeździe.
MAN eTruck ma być polecany także do większości innych typowych zadań transportowych współczesnych pojazdów ciężarowych, takich jak cichy i bezemisyjny wywóz śmieci w mieście czy odbiór mleka od rolników prowadzących gospodarstwa ekologiczne, za pomocą elektrycznej cysterny. (red)

Uroczysta pierwsza jazda nowym MAN-em eTruck w logistyce zakładu MAN (od lewej): Florian Hagemann, dyrektor zarządzający LoadFox Transport Solutions GmbH, dr Andrea Heilmaier, Marcus König, Ulrich Zimmer, Michael Kobriger, Barbara Fuchs oraz Markus Wansch Fot. MAN

Sprzedaż eTrucka rozpoczyna się już pod koniec października Fot. MAN

Na razie baterie są produkowane w zakładzie w ramach ręcznej produkcji małoseryjnej Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.