Samochody dostawcze. Droga Fiata
Strada znaczy tyle co droga, ale noszącego tę nazwę pikapa Fiata, który w drugiej połowie czerwca oficjalnie zadebiutował na naszym rynku, będzie można posyłać tam, gdzie większych aut się nie opłaci lub się one nie zmieszczą. Fiat Strada produkowany jest w dwóch wersjach, tj. z kabiną krótką i długą. Ta druga różni się od pierwszej tym, że za rzędem siedzeń ma trzydziestocentymetrową szparę, gdzie można upchnąć trochę bagaży, których nie sposób wozić na odkrytej skrzyni ze względu na ich wartość lub wrażliwość na zmiany aury. Schowek ten jednak wygospodarowano kosztem skrócenia paki. Na specjalne zamówienie jest pokrowiec na skrzynię przydatny w przypadku transportowania przedmiotów niewystających ponad burty.
Strada powstała na bazie miejskiej Sieny (trochę zmodyfikowano płytę podłogową), od dawna nieprodukowanej w Europie, acz nadal robionej w Brazylii, skąd pochodzi też nowy pikap. W Polsce takiego małego auta ze skrzynią nikt inny nie oferuje. Popularne pikapy, np. Toyota Hilux, Nissan Navara czy Mitsubishi L200, to inna, większa klasa - przeszło 5 metrów długości i ponadstukonne silniki, a co za tym idzie ceny na poziomie osobówek klasy wyższej. Strada przy swoich parametrach (patrz tabela) również nie należy do aut szczególnie tanich, ale producent najwyraźniej liczy, że nie mając bezpośredniego konkurenta, będzie się ona i tak sprzedawać.
Wersje krótka i dłuższa
Strada produkowana jest w dwóch wersjach, tj. z kabiną krótką i długą. Ta druga różni się od pierwszej tym, że za rzędem siedzeń ma trzydziestocentymetrową szparę, gdzie można upchnąć trochę bagaży, których nie sposób wozić na odkrytej skrzyni ze względu na ich wartość lub wrażliwość na zmiany aury. Schowek ten jednak wygospodarowano kosztem skrócenia paki (wymiary w tabeli). Na specjalne zamówienie jest pokrowiec na skrzynię przydatny w przypadku transportowania przedmiotów niewystających ponad burty. W wyposażeniu standardowym są plastikowe wykładziny, zabezpieczające blachę skrzyni od środka. Tylna klapa może stanowić przedłużenie podłogi. Dopuszczalny nacisk na uchyloną klapę wynosi 300 kg. Na wszystkich burtach i podłodze zamontowane są zaczepy do mocowania ładunku.
Producent nie podaje wielkości prześwitu, ale na oko widać, że jest on znaczny, mimo że standardowo montowane są małe, 14-calowe koła. Żeby auto z załadowaną paką tym łatwiej unikało zaczepienia podwoziem o terenowe przeszkody, jego tylna oś została na środkowym odcinku wygięta do góry.
Brazylijka z polskim sercem
Mały pikap montowany jest w brazylijskich zakładach Fiata, w miejscowości Betim, skąd pochodzi też osobowa Siena. Kabina Strady przypomina wnętrze modelu osobowego. W wyposażeniu standardowym znajdziemy ABS, wspomaganie kierownicy oraz komputer pokładowy. Najbogatsza wersja o nazwie Adventure (oferowana tylko z długą kabiną) ma ponadto relingi dachowe, boczne stopnie i zderzaki lakierowane na kolor nadwozia.
Wszystkie wersje sprzedawane w Europie wyposażane są w produkowanego w Bielsku-Białej turbodiesla 1.3 o mocy 85 KM. W Brazylii powszechne są Strady z silnikami iskrowymi, które raczej nie mają szans być przeszczepione do nas, gdyż zostały przystosowane do spalania mieszanki benzynowo-alkoholowej. Fiat zamierza w przyszłości wypuścić na rynek Stradę z napędem na obie osie.
Rzutka jazda
Podczas krajowej prezentacji (22 czerwca) włoskiego pikapa w Jachrance pod Warszawą miałem okazję odbyć jazdę Stradą z krótką kabiną i długą skrzynią. W aucie nieobciążonym mały turbodiesel radzi sobie całkiem dobrze, chociaż na niższych biegach efekt turbodziury jest dosyć wyraźnie wyczuwalny. Drążek skrzyni biegów chodzi lekko, trafia łatwo we właściwe przełożenia, ale jego skok jest nieco przydługi. Na mokrej nawierzchni tylne koła w ostrzejszych zakrętach są nieco wyrzucane na zewnątrz przez siłę odśrodkową, co być może nie występowałoby po wypełnieniu ładowni. Wówczas zapewne tylna oś nie podskakiwałaby też tak na wybojach.
Strada międzykontynentalna
Oferowany obecnie Fiat Strada jest zmodernizowaną wersją dwudrzwiowego pikapa produkowanego od 1996 roku. Początkowo montowany był we Włoszech, Argentynie i Brazylii, zaś wyposażany m.in. w silniki benzynowe z rodziny fire (1.2 i 1.4) oraz fiassa (1.3 i 1.5), a także wysokoprężne 1.7, 1.8, 1.9. Teraz jest produkowany w Brazylii. W ostatnich latach Latynosi kupowali przeciętnie 25 tys. egzemplarzy rocznie, głównie z napędem przystosowanym do spalania alkoholu.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.915 kg |
Ładowność |
705 kg (685)* |
Objętość ładowni |
1.1 m sześc. (0,8)* |
Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość |
1.693 (1.393)* / 1.220 (szer. między nadkolami 1.070) / 496 mm |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
4.444 / 1.664 / 1.525 mm |
Rozstaw osi |
2.718 mm |
Silnik |
turbodiesel R4 16V |
Pojemność silnika |
1.248 ccm |
Moc maksymalna |
85 KM przy 4.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
200 Nm przy 1.750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
165 km/h |
Śr. spalanie na 100 km w cyklumieszanym (wg producenta) |
5,3 l |
Skrzynia biegów |
manualna, 5-stopniowa |
Napęd |
4x2, na przednią oś |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu, bębny z tyłu |
Zawieszenie: |
z przodu niezależne typu McPherson, z wahaczami poprzecznymi, sprężyny śrubowe, drążek stabilizujący i amortyzatory teleskopowe; z tyłu oś sztywna z resorami podłużnymi, jednopiórowymi |
Cena netto (z krótką kabiną) |
42.900 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata / 8 lat |
* wersja z długą kabiną |