Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Opel Movano - dostawczak kontrowersyjny

Samochody dostawcze. Opel Movano furgon 2.8 DTI, 2.5 DTI (1999-2003)
19.09.2008 00:00:00
W Polsce ten dostawczy Opel dopiero od niedawna zyskuje na popularności, co jest głównie rezultatem wzmożonego importu prywatnego. Plusy ocenianego przez nas Opla to: funkcjonalność, stabilność w prowadzeniu wynikająca z dobrze zestrojonego zawieszenia i trwałe silniki. Bolączki z którymi muszą zmagać się ci, którzy kupili samochody dostawcze tej marki to z kolei: spore zużycie paliwa w mieście, duża hałaśliwość silników oraz szybkie zużycie niektórych elementów zawieszenia.
Movano zbiera bardzo różne opinie u użytkowników. Generalnie jednak ocen pozytywnych jest coraz więcej. Samochód zyskuje przy bliższym poznaniu, pod względem walorów użytkowych nie ustępuje wielu konkurentom, np. Volkswagenom, Iveco czy Fordom, a jest od nich tańszy. Nie oznacza to, że auto jest pozbawione wad.
Na giełdach i w komisach 90 procent Movano stanowią furgony z silnikiem o mocy 115 KM. Motor 2,8-litrowy jest w egzemplarzach wyprodukowanych w latach 1999-2000, następnie zastąpiła go posiadająca taką samą moc jednostka 2,5-litrowa.
Walorem auta jest dobra dostępność do przestrzeni ładunkowej. Kąt otwarcia dwuskrzydłowych drzwi tylnych sięga 180 st. W pakiecie fabrycznym były również prawe drzwi przesuwne. Zastrzeżenia u użytkowników budzi natomiast ilość miejsca w kabinie zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Pomimo 115-konnej mocy nominalnej motorów większość użytkowników skarży się na ich ospałość. Niektórzy utyskują na zbyt duże spalanie. O ile podczas jazdy w trasie niewiele odbiega ono od norm producenta (średnie wskazania użytkowników mieszczą się w przedziale 7,8-8,5 l/100 km), o tyle w przypadku jazdy miejskiej mówi się o zużyciu nierzadko przekraczającym 13 l/100 km. Krańcowo różne opinie dotyczą wyciszenia kabiny. Rozbieżności wynikają z oceny jazdy na różnych prędkościach. Silniki nie lubią być "żyłowane", na wysokich obrotach hałas staje się wręcz nieznośny. Chwalone jest przeniesienie napędu. W żadnym z lustrowanych przez nas aut nie doszło jak dotąd do usterki silnika lub skrzyni, która uniemożliwiałaby kontynuowanie jazdy.
Plusem jest stabilność blaszaka, nawet jeśli obciążonym autem poruszamy się po łukach. Nie przechyla się nadmiernie, prowadzi się pewnie. Podzielone są opinie na temat trwałości elementów zawieszenia. Zdaniem niektórych użytkowników hydrauliczne amortyzatory przednie "sypią się" bardzo szybko, podobnie jest z resorami piórowymi z tyłu. Inni mówią, że pod tym względem Movano nie odbiega od konkurentów. Nieco rzadziej skarżono się na wytrzymałość stabilizatorów. Gremialnie użytkownicy utyskują na zawodzące zamki (w drzwiach bocznych).
Plusy
Funkcjonalność. Stabilność w prowadzeniu wynikająca z dobrze zestrojonego zawieszenia. Trwałe silniki.
Minusy
Spore zużycie paliwa w mieście. Duża hałaśliwość silników. Szybkie zużycie niektórych elementów zawieszenia.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Podejmując decyzję o zakupie, radziłbym skoncentrować uwagę m.in. na elementach zawieszenia. Szwankujące zamki to zazwyczaj wynik zaniedbań ze strony użytkowników. Silnik zarówno w wersji 2,8-litrowej, jak i 2,5-litrowej raczej nie zawodzi, podobnie jak skrzynia biegów. Sporadycznie zdarzają się wycieki z przekładni lub chłodnicy.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Opel Movano furgon maxi 2.8 DTI Iveco Daily furgon 2.8 TD
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg 3.500 kg
Ładowność 1.700 kg 1.720 kg
Długość 5.888 mm 5.800 mm
Szerokość 2.050 mm 2.100 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.483 mm 2.600 mm
Pojemność silnika 2.799 ccm 2.800 ccm
Moc maksymalna 115 KM 105 KM
przy obr./min 3.600 3.800
Maksymalny mom. obr. 260 Nm 250 Nm
przy obr./min 1.800 1.800
Prędkość maksymalna 143 km/h 135 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 3.714 mm 3.500 mm
Szerokość 1.864 mm 1.990 mm
Wysokość 2.147 mm 2.200 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Opel Movano Iveco Daily
Chłodnica 1.720 zł 1.650 zł
Sprzęgło 1.600 zł 1.520 zł
Amortyzator 440 zł 390 zł
Reflektor 390 zł 410 zł
Filtr oleju 40 zł 50 zł
Filtr powietrza 60 zł 70 zł
Ceny części używanych
Opel Movano Iveco Daily
Reflektor 210 zł 180 zł
Zderzak (przód) 250 zł 220 zł
Lampa tylna 150 zł 110 zł
Chłodnica 230 zł 230 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (lipiec-sierpień 2008)
Rocznik Opel Movano furgon Iveco Daily furgon
silnik / przebieg tys. km - cena brutto silnik / przebieg tys. km - cena brutto
1999 2.8 DTI/ 247 - 22,8 tys. zł 2.5 TD/ 175 - 24,5 tys. zł
2000 2.8 DTI/ 186 - 25,0 tys. zł 2.8 TD/ 202 - 27,9 tys. zł
2001 2.5 DTI/ 213 - 29,5 tys. zł 2.8 TD/ 138 - 33,0 tys. zł
2002 2.5 DTI/ 146 - 38,0 tys. zł 2.8 TD/ 126 - 41,8 tys. zł
2003 2.5 DTI/ 115 - 47,0 tys. zł 2.8 TD/ 90 - 52,8 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.