Na zakończonej 2 października Międzynarodowej Wystawie Samochodów Użytkowych IAA w Hanowerze (rozpoczęła się 25 września) spektakularnych premier nie było. Zaś niemal każdy producent pojazdów użytkowych zaprezentował własną hybrydę. Na hanowerskim IAA niemal każdy producent ciężarówek zaprezentował własną hybrydę. Można je było zobaczyć m.in. wśród prezentowanych pojazdów Mercedesa (Axor BlueTec Hybrid oraz Econic: BlueTec Hybrid i NGT Hybrid), MAN-a (lekkie ciężarówki serii TGL), Renault (śmieciarka Premium Distribution Hybrys Tech), Volvo (śmieciarka FL Hybrid), Iveco (EuroCargo Hybrid). Drugim kierunkiem obniżenia emisji spalin są silniki Diesla EEV, czyli emitujące 50 proc. mniej cząsteczek sadzy niż w Euro 5, które zacznie obowiązywać za rok. Takie jednostki ma m.in. już DAF, który stosuje technologię SCR. W Hanowerze silnikami EEV pochwalili się MAN i Scania, producenci wykorzystujący technologię EGR, czyli bez czynnika AdBlue.
Odbywające się co dwa lata targi IAA w Hanowerze to najważniejsza impreza branżowa w Europie. Organizatorzy poinformowali, że tegoroczna była rekordowa w historii. Liczba wystawców, w porównaniu z poprzednią edycją, zwiększyła się o ponad 30 proc., do 2.084. Optymizm udzielił się również wielu producentom, którzy podczas konferencji prasowych informowali o świetlanych planach na przyszłość. Tymczasem Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA podało, że od początku roku w UE spadła sprzedaż pojazdów ciężarowych i dostawczych. Ten zastój było widać pośród targowych ekspozycji. Nowości wśród samochodów ciężarowych i dostawczych było mało, więcej pokazali zaś wytwórcy autobusów i naczep.
Oczyszczanie spalin
Coraz surowsze normy emisji spalin oraz ustanawianie w aglomeracjach tzw. zielonych stref zmusza producentów do poszukiwania nowych rozwiązań.
Jednym z nich jest napęd hybrydowy. Na hanowerskim IAA niemal każdy producent ciężarówek zaprezentował własną hybrydę. Można je było zobaczyć m.in. wśród prezentowanych pojazdów Mercedesa (Axor BlueTec Hybrid oraz Econic: BlueTec Hybrid i NGT Hybrid), MAN-a (lekkie ciężarówki serii TGL), Renault (śmieciarka Premium Distribution Hybrys Tech), Volvo (śmieciarka FL Hybrid), Iveco (EuroCargo Hybrid).
Technologia hybrydowa jest jak na razie droższa o 30 proc. od konwencjonalnego napędu. Ale równocześnie, jak podaje amerykańskie Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej, pojazdy hybrydowe mogą być aż o 34 proc. oszczędniejsze w spalaniu i emitować do atmosfery o 40 proc. mniej tlenków azotu oraz 30 proc. mniej gazów cieplarnianych od pojazdów spalinowych o porównywalnej mocy. Według Andreasa Renschlera, członka zarządu Daimler AG odpowiedzialnego za pojazdy użytkowe, hybrydy są stosunkowo proste do opracowania i wdrożenia do produkcji, bo wykorzystywane są w nich seryjne silniki spalinowe. Tymczasem w przypadku silników na gaz i biopaliwa konieczne są długotrwałe badania i testy, a przy tym jakość paliw nie jest jeszcze zadowalająca. Stąd prognozuje się, że za kilka lat hybrydy będą bardzo popularne na rynku.
Warto podkreślić, że w konstruowaniu hybryd jednym z pionierów jest Solaris Bus&Coach, polski producent autobusów, który już od dwóch lat ma w ofercie miejski autobus Urbino 18 Hybrid.
Drugim kierunkiem obniżenia emisji spalin są silniki Diesla EEV, czyli emitujące 50 proc. mniej cząsteczek sadzy niż w Euro 5, które zacznie obowiązywać za rok. Takie jednostki ma m.in. już DAF, który stosuje technologię SCR. W Hanowerze silnikami EEV pochwalili się MAN i Scania, producenci wykorzystujący technologię EGR, czyli bez czynnika AdBlue.
Ciężkie nowości
W segmencie ciągników siodłowych i ciężarówek prawdziwą, światową premierą była seria ciągników siodłowych J6P chińskiej firmy FAW. Pojazdy z napędem 4x2, 6x2 i 6x4 są wyposażane w silniki Euro 4 o mocy od 350 do 500 koni. Zainteresowanie chińskimi produktami było spore, ale jakość wykonania jest jeszcze daleko za europejską czołówką.
Główni gracze na rynku ciężarówek zaprezentowali w Hanowerze kolejne wersje znanych już pojazdów. Mercedes pokazał Actrosa w wersji budowlanej. Będzie dostępny w odmianach napędu od dwuosiowej 4x2 po czteroosiowca 8x8. Do zadań specjalnych przeznaczony jest z kolei Mercedes Zetros - terenowy pojazd, który zadebiutował pół roku temu w wersji militarnej. W Hanowerze pokazano jego cywilną odmianę z napędem 4x4, z 7,2-litrowym silnikiem Euro 5 o mocy 326 KM.
Rodzimy konkurent Mercedesa, firma MAN, zaprezentowała lekkie samochody ciężarowe serii TGL i TGM po liftingu, które teraz upodobniły się do pojazdów z ciężkich serii TGX i TGS. Na stoisku Iveco nowością było EuroCargo w wersji 4x4, zaś Renault pokazało model Midlum ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Optitronic konfigurowaną z silnikami o mocy 220, 240 i 280 KM.
Wschód naciera
Więcej premier niż w segmencie ciężarówek miało miejsce wśród autobusów. Nowości zaprezentowali m.in. polscy producenci. Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego przedstawiła miejski autobus SM12 LNG na skroplony gaz ziemny (LNG). To jedno z pionierskich rozwiązań tego typu w Europie. Z kolei Solaris Bus&Coach przygotował nowe wersje autobusów Alpino 12 i Urbino 12. Ten ostatni wyposażono w nowatorską deskę rozdzielczą z trzema ekranami dotykowymi zamiast tradycyjnych zegarów, wskaźników i przełączników.
Holenderski VDL Bus&Coach pokazał niskowejściowy autobus regionalny Citea CLE 120 z silnikiem DAF-a spełniającym normę EEV. To drugi autobus nowej generacji tej firmy, po wprowadzonym w zeszłym roku niskopodłogowym modelu Citea CL.
Duże zainteresowanie towarzyszyło pokazowi nowego Mercedesa Travego. Trzecia generacja tego autokaru do przewozów dalekobieżnych to pierwszy autobus na rynku z aktywnym asystentem hamowania (ABA), który w razie nieuwagi kierowcy zatrzymuje pojazd, gdy zbliża się on do pojazdu wolniej jadącego. Ten sam układ zamontowano w Setrze S 416 HDH, drugiej nowości koncernu Daimler.
Na IAA dali o sobie znać coraz aktywniejsi na europejskim rynku producenci z Turcji. Nowością Temsy był 12-metrowy miejski autobus Avenue, który jest pierwszym niskopodłogowym pojazdem tego producenta. Firma Otokar zaprezentowała model Navigo 185 SH, swój pierwszy autobus turystyczny przystosowany do przewozu niepełnosprawnych, oraz uzupełniła serię Vectio o komfortowy, 9-metrowy autokar S series.
W Hanowerze były też egzotyczne nowości. Egipski holding MCV przywiózł na targi luksusowy autokar 600 Super High Deck. Nadwozie opracowane przez egipskich konstruktorów posadowiono na podwoziu Mercedes-Benz, a do napędu zastosowano mercedesowski silnik OM 457 LA o mocy 360 KM.
Z różnym napędem
W segmencie samochodów dostawczych niemal wszystkie nowości dotyczyły wersji napędowych. Dwie z nich to auta z napędem 4x4 - VW Caddy 4Motion i Peugeot Expert Tepee 4x4. Oba pojazdy napędzają turbodiesle; w przypadku VW jest to silnik 1.9 TDI 104 KM, zaś w Peugeocie pracuje 2.0 HDI 136 KM.
Na stoisku Volkswagena można też było zobaczyć koncept pikapa o nazwie. Pickup. Produkcja tego auta rozpocznie się za rok w argentyńskiej fabryce VW.
Fiat poszerzył swoją ofertę samochodów w wersji Natural Power, czyli z silnikami zasilanymi gazem ziemnym (CNG). Obok modelu Doblo Cargo w katalogu włoskiego koncernu znajdzie się Ducato (3.0 136 KM) i Fiorino Combi (1.4 65 KM). Fiorino zaprezentowano również w wersji elektrycznej. Ten sam motor zastosowano też w Iveco Daily Elektro (3,5 t DMC).
Kurtynówki i podkontenerówki
Najciekawszą nowością wśród naczep była kurtynówka typu mega Kögel Phoenixx M49, w której część ramy wykonano z włókna węglowego. Dzięki temu obniżono masę własną pojazdu do 5 ton (ok. 10 proc. mniej od masy naczep budowanych na stalowych ramach).
Firma Krone pokazała dwie kurtynówki. W naczepie Eco Liner podwozie osłonięto aerodynamicznym pakietem, który wg producenta pozwala na zaoszczędzenie do 5 proc. ON, a naczepa Mega Liner otrzymała podnoszony dach.
Dwie premiery można też było zobaczyć na ekspozycji firmy Humbaur. W podkontenerówce Big One Connect ramę nośną wykonano ze stali galwanizowanej, a całość oparto na regulowanym zawieszeniu. Natomiast naczepa Big One Basic Coil jest przeznaczona do transportu blach w zwojach. Służy do tego specjalna niecka w podłodze ładowni.
Pojazdy roku
Jednym z najważniejszych wydarzeń towarzyszących wystawie w Hanowerze było przyznanie tytułów "Truck of the Year", "Bus of the Year" i "Van of the Year". Truckiem roku został ciągnik siodłowy Mercedes Actros nowej, czyli trzeciej generacji. Tytułem "Bus of the Year" uhonorowano Setrę S415 NF, niskopodłogowy autobus do przewozów lokalnych. Natomiast w kategorii "Van of the Year" doceniono francusko-włoskie trojaczki, czyli Citroena Nemo, Peugeota Bippera i Fiata Fiorino.