Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Ford Courier Combi - maluch wielofunkcyjny

Z giełdy. Ford Courier Combi (1991-2002)
13.03.2009 00:00:00
Kombiak to obok furgonu druga wersja nadwoziowa Couriera. Jest mniej popularna od towarowego protoplasty, choć równie, a może nawet bardziej funkcjonalna. Podczas naszych testów znaleźliśmy kilka zalet tego samochodu - funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne jednostki napędowe (zwłaszcza diesel)i zwrotność. Do mankamentów Forda należą: niewielka dynamika silników, marne wykończenie wnętrza i kiepski komfort podróżowania na tylnej kanapie.
Przy odrobinie szczęścia w Niemczech czy w Holandii przyzwoicie utrzymanego Couriera Combi z pierwszego okresu produkcji można kupić za 200-300 euro, auta z końca ubiegłej dekady kosztują mniej niż 1.000 euro. To niewiele, co skłania importerów do zainteresowania się tym nieco zapomnianym modelem. Zwłaszcza że Courier w tej wersji może z powodzeniem pełnić rolę dostawczaka jak i osobówki. Walory tego zwrotnego samochodu poznajemy głównie w transporcie dystrybucyjnym. Zwraca uwagę duża powierzchnia szyb bocznych, co wynika zarówno z konstrukcji, jak i gabarytów Couriera. Jest on np. o ok. 30 mm wyższy od Peugeota Partnera czy Opla Combo i praktycznie taki sam jak Seat Inca oraz VW Caddy, czyli najwyższe auta w tym segmencie.
W 1996 r. Couriera Combi poddano liftingowi, jednak nie zmieniły się parametry eksploatacyjne. Poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne, z czym w autach pierwszej generacji był problem.
Tylna, raczej mało wygodna kanapa Couriera w znacznym stopniu ogranicza przestrzeń towarową. Z nominalnych 2,8 m sześc. w przypadku auta dwuosobowego ładownia Combi zmniejsza się do ok. 1,5 m sześc. Po złożeniu kanapy kubatura ładowni wynosi 2,7 m sześc. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą, aby nie ograniczać objętości przedziału towarowego. On sam jest funkcjonalny, nadkola nieznacznie wnikają w jego przestrzeń. Kanapa tylna jest składana. Ładowność Combi jest znacząco mniejsza niż furgonu bazowego (495 kg w stosunku do 595 kg). Warto pamiętać o tych 100 kilogramach szczególnie wówczas, gdy na pokładzie mamy nie tylko większą liczbę pasażerów, ale również gdy planujemy załadować ciężki bagaż. Jeśli nie weźmiemy pod uwagę ograniczonej ładowności, może skutkować to szybszym zużyciem np. elementów układu zawieszenia, sworzni wahaczy czy łożysk kół.
Wybór silników Couriera Combi jest niewielki. To 1,3-litrowy motor benzynowy i 1,8-litrowy diesel. Obie jednostki, znane z osobówek Forda (Fiesta, Escort), są dość archaiczne konstrukcyjnie, mało dynamiczne, ale niewiele palą.
Plusy
Funkcjonalne wnętrze. Ekonomiczne jednostki napędowe (zwłaszcza diesel). Zwrotność.
Minusy
Niewielka dynamika silników. Marne wykończenie wnętrza. Kiepski komfort podróżowania na tylnej kanapie.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Zawieszenie, jeśli go nie przeciążamy, nie powinno sprawiać kłopotów. Przestrzegam jednak przed przeładowywaniem, przy czterech podróżujących pozostaje do dyspozycji ok. 200 kg. Radziłbym kontrolować stan rozrządu (wymiana paska co ok. 60 tys. km), dbać, aby nie dochodziło do żadnych wycieków z silnika. Wreszcie blacha, jeśli jej nie konserwowano, może być w marnym stanie.
Fabryczne dane techniczne
Ford Courier Combi 1.3 Seat Inca Kombi 1.4
Dopuszczalna masa całkowita 1.700 kg 1.750 kg
Ładowność 495 kg 525 kg
Długość 4.115 mm 4.207 mm
Szerokość 1.650 mm 1.696 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.835 mm 1.836 mm
Silnik, pojemność  benzynowy, 1.299 ccm benzynowy, 1.390 ccm
Moc maksymalna 60 KM 60 KM
przy obr/min 5.000 4.700 
Maksymalny mom. obr.  103 Nm 116 Nm
przy obr/min 2.500 2.800
Prędkość maksymalna 140 km/h 145 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość  950-1.700 mm 975-1.728 mm
Szerokość  1.480 mm 1.500 mm
Wysokość   1.263 mm 1.279 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Ford Courier Seat Inca
Chłodnica  820 zł 910 zł
Sprzęgło  690 zł 740 zł
Amortyzator   265 zł 290 zł
Reflektor  260 zł 310 zł
Filtr oleju 20 zł 30 zł
Filtr powietrza 40 zł 50 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
Ford Courier Seat Inca
Reflektor   60 zł 80 zł
Zderzak (przód) 120 zł 100 zł
Lampa tylna 50 zł 60 zł
Chłodnica  150 zł 150 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (grudzień 2008 - luty 2009)
Rocznik Ford Courier Combi Seat Inca Kombi
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto
1995 1.3/302 - 3,3 tys. zł  - 
1996 1.8 D/243 - 4,5 tys. zł 1.9 D/285 - 4,7 tys. zł
1997 1.8 D/186 - 5,5 tys. zł 1.4/168 - 6,0 tys. zł
1998 1.8 D/227 - 7,5 tys. zł  1.4/197 - 7,4 tys. zł 
2000 1.3/159 - 8,9 tys. zł 1.9 D/145 - 8,9 tys. zł
2001 1.3/172 - 10,8 tys. zł 1.4/114 - 10,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.