Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Scania zajęła się kabiną

Odnowione ciężarówki Scanii
23.10.2009 00:00:00
Są bardziej eleganckie, wygodniejsze i podpowiadają, jak się z nimi obchodzić. Samochody ciężarowe marki Scania znów odmłodniały. Scania ma teraz ostrzejsze rysy, ale konstrukcja kabiny pozostała bez zmian. Na ramie ciągników siodłowych 4x2 wygospodarowano miejsce na zbiorniki paliwa o łącznej pojemności do 1500 l.
Szwedzki producent pochwalił się najnowszymi ciężarówkami. W ubiegłych latach Scania pracowała nad układem napędowym, pojawiły się nowoczesne silniki XPI. Teraz przyszła pora na kabiny, a jednym z nowych elementów wyposażenia jest. osobisty trener kierowcy! Komplet zmian otrzymają na początek Scanie serii R i G. Stopniowo nowinki zostaną wprowadzone również do serii P. Całkowita wymiana starego modelu na nowy dokona się na taśmach produkcyjnych w ciągu pół roku. Nowe Scanie są już dostępne u dilerów.
W dobrym tonie
Piętrowy wlot powietrza na przodzie Scanii wygląda teraz jeszcze bardziej wyraziście. Jest nieco spłaszczony i bardziej kanciasty. Jednak największa zmiana dokonała się wewnątrz kabiny.
Chodzi przede wszystkim o kolorystykę i materiały wykończeniowe. Scania proponuje teraz dwubarwne, designerskie pakiety, które mogą nadać wnętrzu kabiny chłodny, szaroczarny ton technokratyczny lub ciepły, klubowy, utrzymany w odcieniach beżu. Zmieniła kształt obudowa tablicy rozdzielczej, a w zamykanym schowku z prawej może znaleźć się na życzenie stabilny, rozkładany stolik. W sam raz na kanapki czy laptopa. Pojawiły się nowe, pomysłowe skrytki na drobiazgi, a kieszenie w drzwiach zmieszczą dwie półtoralitrowe butelki z piciem.
Jednak kierowców jeżdżących w długich trasach najbardziej ucieszy wygodna, jednolita leżanka. Prosty mechanizm rozkładania pozwala zwiększyć jej szerokość na czas odpoczynku z 73 do 90 cm. Potem można ją szybko złożyć i na czas jazdy przesunąć fotel maksymalnie do tyłu.
Do widzenia, sprzęgło!
Zautomatyzowana skrzynia Opticruise wreszcie pozbyła się pedału sprzęgła w kabinie. Należało go wprawdzie używać tylko przy ruszaniu i zatrzymywaniu ciężarówki, ale łatwo można było o tym zapomnieć. Scania była jedynym producentem stosującym takie rozwiązanie.
Obecnie skrzynia wyposażona jest w sprzęgło sterowane siłownikiem elektrohydraulicznym. Poza wygodą kierowcy wypływa z tego jeszcze jedna zaleta. Skrzynia pracuje bardziej płynnie, a zmiana biegu odbywa się szybciej. Poprzednio bowiem raz załączone sprzęgło nie rozłączało napędu do chwili, gdy kierowca nie wcisnął pedału, aby zatrzymać auto. Teraz sprzęgło rozłącza się przy zmianie przełożenia, dlatego biegi wchodzą łagodnie. Ponadto podczas spowalniania ciężarówki pozostaje rozłączone, a elektronika na bieżąco wybiera najwłaściwsze w danej chwili przełożenie. Dlatego gdy w końcu kierowca wciśnie gaz, może być pewien, że samochód ruszy od razu z odpowiedniego biegu. Skrzynia rozpoznaje też, kiedy auto ma kłopoty z ruszeniem na grząskim podłożu i pozwala rozkołysać samochód. Dodatkowo wyposażona jest w tryb manewrowy, w którym zdjęcie nogi z gazu powoduje natychmiastowe rozłączenie napędu.
Opticruise ze sprzęgłem po staremu pozostał w opcji.
Dostatecznie, celująco
Ulepszona skrzynka Opticruise to wcale nie jedyne ułatwienie w ekonomicznej jeździe. Innym, bardzo nowatorskim jest pokładowy instruktor. Swoje komunikaty pokazuje na wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej.
Z pomocą czujników i własnej wiedzy o właściwym sposobie eksploatowania samochodu bada cztery parametry stylu jazdy: zdolność przewidywania, określaną na podstawie liczby i siły przyspieszeń i hamowań, sposób pokonywania wzniesień, oceniany na podstawie wykorzystywania siły bezwładności i używania pedału przyspieszenia, dobór biegu najwłaściwszego z punktu widzenia ekonomicznej jazdy oraz użycie hamulców, oceniane na podstawie sposobu korzystania z hamulców pomocniczych i zasadniczego.
System ten nazwany Scania Driver Support pomaga poprawić styl jazdy, a jednocześnie motywuje do pracy nad sobą i zapobiega skutkom wygasania umiejętności nabytych np. na szkoleniu z ekonomicznej jazdy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.