Samochody ciężarowe, maszyny budowlane. Iveco Trakker(od 2005 r.)
Niska cena zakupu, prosta budowa i dość duża wytrzymałość to zalety trzyosiowego samochodu marki Iveco Trakker. Główne wady: problemy z elektryką i elektroniką oraz niezbyt wysoki komfort jazdy. Te samochody ciężarowe przez cały czas znajdują jednak nabywców.
Trakker pojawił się na rynku na początku 2005 r. Pojazd wykorzystuje technikę ze starszego Stralisa, wzbogaconą o przydatne na budowie rozwiązania (zwolnice w piastach, mechaniczne zawieszenia, blokady mostów itp.). Wersja trzyosiowa dostępna jest z napędem 6x4 i znacznie rzadziej 6x6. Drogowa dmc trzyosiówek wynosi 26 t, a techniczna 38 t. Rozstawy osi wahają się od 3.200 do 4.500 mm.
Trakker ma zwykle najmniejszą, przejętą ze Stralisa, szoferkę Active Day, której przestronność jest porównywalna z konkurencyjnymi pojazdami. Nie ma ona problemów z korozją, trzeba jednak dość często serwisować elementy jej mechanicznego zawieszenia. Użytkownicy narzekają na słabe wygłuszenie i trzeszczące plastiki Trakkera, szczególnie w wersjach sprzed face liftingu z 2007 r.
Wersja 6x4 najczęściej napędzana jest mniejszym z silników, Cursorem 8 (310, 350 i 360 KM). To sprawdzona jednostka, której zdarzają się wycieki, ale nie są one zbyt groźne. Poniżej oczekiwań wypada wytrzymałość turbosprężarki, która wymaga czasem regeneracji nawet po 150 tys. km. Na szczęście taka operacja nie jest droga. Auta 6x6 częściej mają silnik Cursor 13 (380, 410, 440, 450 i 480 KM), do którego nie ma większych zastrzeżeń. Dość dobrą opinię mają także 16-biegowe manualne przekładnie ZF, gorzej oceniane są zautomatyzowane EuroTroniki tego samego producenta (szczególnie w wersjach przed face liftingiem).
O ile Trakker nie jest notorycznie przeciążany, co niestety wciąż się w Polsce zdarza, nie psuje się często. Miewa za to problemy z elektryką i elektroniką. Te usterki są dość proste do usunięcia, ale denerwujące. Niewielka jest podaż zamienników części, a w ASO jest dość drogo.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Kupując Iveco Trakkera, warto przyjrzeć się elementom przeniesienia napędu, podwoziu, ramie oraz temu, jak działają blokady. Sporo jest egzemplarzy, które notorycznie przeciążano, co może wiązać się ze znacznymi kosztami, gdy pojazdy te zaczną się psuć. Czasem lepiej zdecydować się na egzemplarz importowany z Zachodu, gdzie bardziej dba się o ciężarówki budowlane. Wśród typowych przypadłości Trakkera wymienia się awarie przedniego zawieszenia oraz zwrotnic, w których trzeba zwykle wymieniać tuleje.
DMC |
26.000 kg |
Ładowność |
15. 500 kg |
Rozstaw osi |
3.500 mm |
Poj. silnika / cylindry |
7,79 l / R6 |
Moc maksymalna |
360 KM |
przy obr/min |
1.690-2.400 |
Maks. moment obr. |
1.500 Nm |
przy obr/min |
1.125-1.690 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
Przykładowe rozmiary kipra |
Długość |
5.700 mm |
Szerokość |
2.600 mm |
Wysokość |
1.000 mm |
Chłodnica |
5.500 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
3.980 zł |
Reflektor |
1.270 zł |
Okładziny hamulcowe przód |
930 zł |
Filtr oleju |
322 zł |
Filtr powietrza |
341 zł |
Reflektor |
450 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
Szyba czołowa |
1.100 zł |
Chłodnica |
900 zł |
2006 |
170 |
149,9 |
2006 |
66 |
155 |
2007 |
73 |
183,5 |
2008 |
45 |
235 |
2008 |
38 |
240 |
2009 |
25 |
390 (z HDS-em) |